Twee werelden

De wereld is verdeeld. In twee helften om precies te zijn: een noordelijk en een zuidelijk halfrond, gescheiden door een evenaar. In Ecuador is in de 18e en 19e eeuw diepgaand onderzoek gedaan naar de positie en kromming van de evenaar. Precies ten noorden van Quito was in die tijd een van de weinige geschikte plekken met genoeg zicht (zonder bebossing) om goede plaatsberekeningen te kunnen doen door slimme geodeten. Om deze reden heet het land sindsdien Ecuador. Tot zover een korte geschiedenisles.

Vandaag, 31 december, heb ik mij als een echte toerist gedragen en ben ik richting de evenaar afgereisd. Zo'n 20 kilometer ten noorden van Quito bevindt zich op de evenaar een groot monument met uitkijktoren, omringd door talloze paviljoens, musea en cafetaria's. Mitad del Mundo, ofwel 'het midden van de wereld', luidt de naam van het park dat $2 toegang vraagt. Ecuador verdient dus, ja u leest het goed, geld aan een fictieve lijn. Ook ik trapte er vandaag in en kon de verleiding niet weerstaan om nog even aan jullie (noordelijk) halfrond te snuffelen.

Daar aangekomen loop ik wat door het park, schiet de nodige toeristische plaatjes en bekijk een aantal interessante musea. De uitkijktoren biedt een mooi uitzicht over de omgeving en het is een raar idee om precies op twee halfronden te staan. Tegelijkertijd realiseer ik me eigenlijk hoe willekeurig en fictief deze lijn eigenlijk is. Zijn we niet kránkzinnig met zijn allen dat we ons laten fotograferen op een afgesproken lijn, die ook nog eens moedwillig daar ter plekke is geschilderd? Ja, dat zijn we. Want de echte evenaar blijkt 200 meter verderop te liggen volgens latere GPS-data. Tot zover de desillusie.

Niettemin is het een leuk uitstapje, waarbij de zon letterlijk boven mijn hoofd brandt (de eerste dag!). Ik eet en drink nog wat, laat de evenaar-certificaten voor wat ze zijn en besluit om weer richting Quito te gaan om daar oudjaarsavond door te brengen. Eigenlijk is dat net zoiets als de evenaar: we hebben met elkaar afgesproken dat als de aarde weer een rondje rond de zon heeft gemaakt, dat het jaartal een cijfertje verspringt. En daar maken we natuurlijk een groot feest van. Ik ben benieuwd hoe dit in Ecuador uitpakt!

Op de terugweg in de overvolle bus rijden we door armzalige buitenwijken van Quito: de huizen zijn er vervallen en de kinderen zwerven er met fruitmandjes rond op straat in de hoop nog een paar centavos te verdienen. Even later rijden we langs een prachtige 'vinexwijk'. Dat kan dus ook hier, denk ik. Maar al snel valt mijn oog op de hoge hekken en de toegang die wordt bewaakt door portiers en camera's. En dan spookt het lied van Kinderen voor Kinderen door mijn hoofd:

Kinderen voor kinderen
Een kind is hier zo rijk
Kinderen voor kinderen
Het is zo ongelijk

Een kind onder de evenaar
Wordt later vaak een bedelaar
Kinderen voor kinderen
Voor kinderen van daar

Met beide benen stond ik op de laatste dag van dit jaar even in beide werelden.

Reacties

Reacties

Tycho

Grappig, dat een lijn die onze (niet zo homogene) bol in 2en deelt toch goed is voor gebouwen, omzet en (bij)geloof.
Je had daar wel met een bak water (met een gat in de bodem) en een takje/strohalm/grasspriet het experiment kunnen doen om te laten zien dat het water op het noordelijk halfrond een andere draairichting heeft bij het wegstromen dan op het zuidelijk halfrond.

Marc

Haha, dat is precies wat ze hier doen in het museum met kinderen! Maar dat werkt natuurlijk niet op zo'n kleine schaal, dus ze beduvelen de boel een beetje. Blijft Zuid-Amerika...

pa

Leuk Marc,
doet mij denken aan ons bezoek met Daniël aan de 0-meridiaan in Greenwich. Maar dat is echt een arbitraire lijn ..

sanders

Hey die Marc!

Om eerst mee te beginnen happy new year!!!
Leuk om he lezen dat je het naar je zin hebt daar.
Met Hans Verheij onze wiskunde prof heb ik ooit gesproken over het omkeren van de draairichting van het water. Het zou uiteindelijk zo moeten zijn dat er ergens een plaats bestaat waar de draaing van het water stagneert en daarna omdraait van richting.
Oja, de eerste controle zit er hier op, betreft de buitenkant van het pand 180 te Delft, deze verkeerd nog altijd in goede staat. Verder onderzoek volgt nog.
Geniet van de dagen dat je daar bent.
Groeten
Carsten

Presi

Het niveau van je epistels is weer ouderwets hoog! Een genot om te lezen. Benieuwd hoe lang je het vol houdt, de ervaring met dit soort reisblogs is toch dat met het vorderen van de tijd zowel de frequentie als de lengte van posts afnemen. Nu is jou reis wel iets anders dan de gemiddelde stage, misschien geldt dat ook voor je blog :) Het lezen ervan maakt mijn reis, van utrecht naar rotterdam, iig wat draaglijker, ik ben al bij Gouda. Geniet ervan daar!

Maanfee

is het gister gelukt met je visum??

we horen het wel, liefs

Marc

@presi: haha, ja treinreizen valt niet mee he. Hier is het trouwens neit veel beter: de spoorwegmaatschappij is nagenoeg opgeheven. Ik zeg kans voor jullie. Sneeuw valt er nooit ;)

@maanfee: yes

mama

Lieve schat, goede vlucht naar het zuiden!!

Toch nog zo'n 450 km verderop.

GOEDE REIS!!!! xxxxxxxxxx

Marc

Aangezien jij ook zo trouw op mijn, toch wat saaiere dan die van jou, verhalen reageert, laat ik ook hier een berichtje achter. Je blogs lezen als een trein (om maar bij je reacties aan te sluiten). Ben benieuwd naar al je ervaringen! Geniet d'rvan, ik drink morgen een guinness op je ;)

Elizabeth

Ik weet niet wat daar gebeurde, maar ik was het dus, hierboven ;)

sanders

Zo Marc, dat klinkt goed, aan de guinness in een ver warm land, zo te horen gaat t daar wel gesmeerd.
Leuke verhalen man, zal leter nog well weer checken op nieuwe, proost!
Carsten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!